Sam Allardyce lost his case against the Daily Telegraph for findings in its “Football for Sale” series that resulted in his sacking as England manager, according to a report published on Wednesday.

The Independent Press Standards Organisation (IPSO) surveyed 25 separate complaints from Allardyce over an investigation that claimed he was advising undercover reporters on how to circumnavigate third-party player ownership rules held by the Football Association and FIFA. IPSO ruled in favor of the newspaper on 22 counts, BBC Sport reports.

He also appeared to give serious consideration to undertaking speaking engagements worth £400,000 annually for the fictitious Far East firm, despite its clear interest in third-party ownership. He did, however, acknowledge that the arrangement would have to be approved by the FA.

Related: Allardyce sacked as England manager after sting revelations

Allardyce was due to earn £3 million a year in charge of England before he was relieved of his duties after just 67 days in September 2016.

(Photo courtesy: Getty Images)

The press regulator concluded that Allardyce did not break player transfer rules, but did display “a disregard for them,” as quoted by the Guardian’s Jim Waterson. IPSO supported Allardyce on three points: one in which the Daily Telegraph suggested the disgraced manager implied third parties could benefit from transfer fees, and two elements which reported Allardyce offered to supply tips on how to sidestep the FA and FIFA’s laws for £400,000 a year, when he was merely entertaining a job speaking at the fake company’s events.

When news of Allardyce preparing to sue over his treatment hit the papers, it was believed he was targeting the FA rather than the Daily Telegraph. Among the grievances that IPSO pored over, the former Bolton Wanderers and West Ham United handler claimed he was attending the meetings in the hope that it might result in a job for Scott McGarvey, an old acquaintance of Allardyce who was struggling financially. He also asserted he was the victim of entrapment but was apologetic for disparaging remarks about Roy Hodgson, his predecessor in the England job.

Allardyce oversaw just one game as Three Lions boss – a 1-0 World Cup qualification victory over Slovakia thanks to a late Adam Lallana winner – and was fired from his position just a day after the Daily Telegraph published video footage and accounts from its undercover investigation.

Menu